Červen 2013

Zkouška je od slova zkoušet

9. června 2013 v 21:42 | Genevieve |  Škola základ života
Dnes jsem se dozvěděla o úspěšném složení poslední ze zkoušek letního semestru, které chci shrnout v tomto článku. Dohromady jsem skládala čtyři, přičemž jedna z nich byla podmíněna zápočtovým testem.
Úplně nejdřív jsme psali ještě v zápočtovém týdnu zkoušku z ediční praxe, byl to vlastně test na možnosti a přišel jednodušší než zápočet z typografie, který jsme psali ve stejný den. Přesto jsem dostala za C. První zkouškou zkouškové období byl úvod do literární teorie. To znamenalo naučit se asi 300 stran Teorie literatury pro učitele od Josefa Peterky. Bohužel jsem dlouho nemohla přijít na správný systém učení a louskala jsem celou tu bichli, zatímco kamarádka si jen pročítala svých 22 stran výpisků. Zkouška, opět písemná, mi přišla dost subjektivní, zajímalo by mě, jakým stylem to hodnotili. Popsat literární postavy správnými termíny, napsat tři věty s různými typy metafory, jedním slovem vyložit přísloví... Zkoušku jsem udělala, ale ne za A, takže druhý den mě čekala ústní část, které jsem se hrozně chtěla vyhnout. Takže nachystat 5 knih k literárně teoretickému rozboru a jít si s panem doktorem promluvit tváří v tvář. Po rozebrání jedno povídky malostranské mi bylo do indexu zapsáno B. Za týden přišla na řadu fonetika a fonologie, na kterou s námi "pro povzbuzení" chodí i několik druháků, kteří to minulý rok nezvládli. Tato zkouška je pověstná dvěma věcmi. Zaprvé ji nikdo hned tak nedá, zadruhé se při ní dá dobře opisovat z taháků, učebnic i mobilů. Já poctivec samozřejmě taháky nevedu, ale i tak jsem ze sebe těch 5 stran písemky nějak vypotila. Neúspěšně. Pokračovalo se zápočtem z metod literární historie, který podmiňoval postup ke zkoušce z české literatury. Pět otázek převážně na studie literárních historiků se dalo zvládnout a další týden mě hned za sebou čekaly zkouška z češtiny a druhý pokus fonetiky. Česká literatura byla ústně a proslýchalo se, že z prvních termínů vyletělo dost lidí, tak jsem měla celkem strach, i kdy jsem šla k jiné učitelce. Naše profesorka byla hodná a dostala jsem perfektní otázky - Kytici a počátky českého realismu. Vědět, že budu zkoušená z Kytice, nemusela jsem se vůbec pokoušet přečíst těch 30 knih. Takže mé první A. A fonetika? Nakonec za D, ale jako nejlepší z těch, co u druhého pokusu uspěli.
Zkoušky na vysoké škole mě naučily vymýšlet si. Co nevím, to si vymyslím a aspoň to zkusím. Teď je vše hotovo, zbývá jen splnit pár úkolů (dobře, fonetická transkripce dvacetiminutového rozhovoru nebude úplně pohodička) a prvák mám za sebou. Neuvěřitelně rychle to uteklo. A jaký je váš konec školního roku?

Návrat?

4. června 2013 v 19:19 | Genevieve |  Já, Genevieve
Uvědomuju si, že jsem tento blog nestačila ani pořádně rozběhnout a vytratila jsem se, ale snad není všem dnům konec. Neměla jsem sem zkrátka co dávat. Škola mi brala čas i mozkové buňky, tak jsem nepsala a četla jen povinnou literaturu. Hodně jsem ale získala. Naučila jsem se nahlížet na literaturu z nového úhlu pohledu (kvůli literární teorii) a neodsuzovat literaturu 19. století (i když přečíst všech 30 knih ze seznamu ke zkoušce jsem stejně nezvládla, na Jiráska bych potřebovala tak měsíc). Také jsem našla lásku a doufám, že náš vztah přečká prázdniny.
Zkoušky už mám skoro hotové, a tak si říkám, co budu v těch nadcházejících měsících volna dělat. Těším se na čtení, konečně si budu moct sama vybrat a číst třeba celé dny. Taky doufám, že se ve mně třeba probudí múza a něco napíšu. Budu mít čas i na sledování filmů. To vše se dá zužitkovat tady na blogu a přiznám se, že mi blogový svět trochu chybí. Můžete tedy očekávat, že se tu v dohledné době zjevím :) Genevieve
P. S. : Právě mě napadlo nové slovo. Proč neříkat místo "úhel pohledu" jen "úhled"? Jazyková ekonomie :)